Mit tudnak a robotok? – Problémamegoldó képesség fejlesztése ovis-kisiskolás korban
A robotika tudománya egyre gyakrabban jelenik meg az iskolai tantervben informatika órákon vagy szakköri keretek között, sőt már óvodai foglalkozásokon is előszeretettel használják a gyerekek fejlesztése céljából a különböző padlórobotokat (pl. Bee-Bot méhecske).
Miért fontos, hogy már kisgyermekkorban is megismerkedjenek a gyerekek a robotika alapjaival, a robotok működési elveivel?
A robotok működtetése nagyon jó lehetőséget kínál számunkra az olyan elengedhetetlen képességek fejlesztésére, mint a logikus gondolkodás és a szekvenciális problémamegoldás. A mai modern társadalmi berendezkedésben számtalan olyan szituációval találkozunk, ahol aktívan használjuk a problémamegoldó képességünket. Gondoljunk egy olyan hétköznapi kihívásra, mint amikor el kell jutnunk egy számunkra ismeretlen, új helyre a városban! Természetesen a meglévő ismereteinkre alapozva fogunk hozzálátni az útvonalunk megtervezéséhez, megközelíthetjük a számunkra már ismerős csomópontok, terek segítségével, esetleg családtag véleményét is kikérhetjük, vagy a célállomást is felkereshetjük telefonon, hogyan javasolják az odajutást. A teljesen új helyszínek ellenben nagyobb tervezést igényelhetnek. Manapság nagy segítséget nyújthat a Google Térkép szolgáltatása, megadhatjuk az úticélt, melyre találatokat fog listázni számunkra. Meg kell győződnünk a helyes címről, majd útvonaltervet kérhetünk a Googletől, ami több alternatív útvonalat is felajánl majd. Elemezhetjük, hogy autóval vagy tömegközlekedéssel célszerűbb menni, mennyit kell mindeközben gyalogolni, mekkora lesz a forgalom a napszaknak megfelelően és az Utcakép szolgáltatással még arról is meggyőződhetünk, pontosan hogyan néz ki az úticélunk, amit keresünk.
Mindent összevetve egy A pontból B pontba való eljutás problémáját próbáljuk megoldani legjobb képességeink szerint. Az ehhez hasonló feladatok aktívan előhívják a szekvenciális problémamegoldó képességünket. Az életünkben számtalan kihívás megoldása során valójában egyszerű, egymás után következő, jól meghatározott lépéseket teszünk azért, hogy az előre kitűzött célt, a kívánt eredményt érjük el. A megfelelő lépések megtervezése sokszor nem egyszerű feladat, logikus következtetésekre, ügyes helyzetértékelésekre van szükségünk.
Ezt a módszert használják az informatikusok, a programozók is nap mint nap a munkájuk során. A programozás során utasítások lépéseit tervezik meg egy kívánt cél elérése érdekében. Függetlenül azonban attól, hogy gyermekünk mennyire műszaki beállítottságú, a mai információs társadalomban szignifikáns előnyre tehetnek szert azok a gyerekek, akik hatékony problémamegoldó képességgel rendelkeznek.
Az életünk során számtalan szituáció adódik, amikor szükségünk lehet ezekre a képességekre a hatékonyabb működés érdekében. Gondoljunk csak egy nyaralás megtervezésére, egy új autó vásárlásának és forgalomba helyezésének lépéseire, egy költözés lebonyolítására, egy esküvő megszervezésére vagy egyszerűen olyan hétköznapi rutinfeladatra, mint egy kisgyermek nevelése során a napirend megtartása, amikor egyszerre kell ragaszkodnunk a jól megszokott szabályokhoz, s közben rugalmasan alkalmazkodni a felmerülő újabb és újabb igényekhez, miközben azon zsonglőrködünk, hogy ne csússzon szét a nap, legyen minden fontos tevékenységre időnk 🙂
Az alábbiakban bemutatunk három olyan terméket, melyek a szekvenciális problémamegoldás világába vezetik be a gyerekeket játékos formában. Használatuk már 4-5 éves kortól is lehetséges, így akár óvodások logikus gondolkodását is fejleszthetjük velük kifejezetten szórakoztató módon. A robotokon lévő színes iránygombok kiváló lehetőséget adnak a lateralizáció, a jobb-bal oldal megkülönböztetésének megértéséhez és az irányok helyes használatához. További előnyük ezeknek az eszközöknek, hogy számos egyéb kognitív képességet is fejlesztenek, mint például a rész-egész látásmód, rugalmas gondolkodás, térbeli látásmód vagy a stratégiai gondolkodás.
Bátran ajánljuk az alábbi eszközöket a logikus gondolkodás fejlesztése céljából otthoni használatra vagy fejlesztő szakemberek számára egyaránt!
1. Vonalkövető robot róka
Ez a kis róka egy olyan vonalkövető robot, mely képes végigmenni az általad épített útvonalon. A dobozban a játékrobot mellett 16 darab pályaelem található, melyeket kirakó módon lehet egymáshoz illeszteni. A rókát a hasán lévő gombbal kell bekapcsolni, majd a pálya közelében letenni. Ő elkezdi megkeresni a vonalat, majd ha megtalálta, már nem téveszti el, követi azt, amíg ki nem kapcsolod.
—> részletes játékleírás <–
2. Programozható robot egér készlet
Ez a különleges robot egér készlet a 4-9 éves korosztály számára játékosan mutatja be a szekvenciális problémamegoldás lépéseit. Az egér robot segítségével a gyerekek megtanulhatják, hogyan kell utasítássorokat létrehozni egy bizonyos cél érdekében.
—> részletes játékleírás <–
3. Botley programozható játék robot készlet
A Learning Resources egy olyan – 78 darabból álló – készletet állított össze, melynek segítségével fokozatosan bevezethetjük a gyerekeket a hatékony problémamegoldás, a logikus gondolkodás és természetesen a programozás alapjaiba. A készlet nagy előnye, hogy igazán sokoldalúan használható, számtalan izgalmas funkcióval rendelkezik. 5 éves kortól ajánljuk!
—> részletes játékleírás <–
A fenti 3 terméket megtalálod a Kincsesláda Fejlesztő kütyük termékei között, ahol további nagyszerű fejlesztő eszközöket is megismerhetsz!