Az iskoláskorig megjelenő készségek és képességek
A jatekpszichologia.hu összegyűjtötte mindazon képességeket és készségeket, melyek iskoláskorig megjelennek a gyermek felődése során. A több mint negyven különböző területen kialakuló jártasság és kompetencia fontos alkotóelemei a gyermek fejlődésének. Ezek a készségek és képességek folyamatosan alakulnak ki, párhuzamosan vagy éppen egymásra épülve is.
Egy gyermek fejlődése során három különböző szinten jelennek meg a készségek és képességek, ezek a szenzomotoros, kognitív és pszichés, szociális területek.
- Szenzomotoros képességek / készségek közé azokat soroljuk, melyek a különféle mozgásokon és érzékszervi ingereken (látás, hallás, tapintás, stb.) keresztül serkentik az idegrendszer működését. Szenzoros ingereknek a különböző érzékelési csatornákból agyunkba érkező információkat nevezzük, melyekre rendszerint motoros, mozgásos válaszokat adunk.
- Kognitív: elsősorban a mentális fejlődéssel kapcsolatos képességek / készségek, melyek a szenzoros és motoros ingereket integrálva alakulnak ki.
- Pszichés, szociális: az egyén személyes és társas fejlődésével, társadalomba való beilleszkedésével, az együttélés szabályainak elsajátításával kapcsolatos készségek és képességek együttese.
A játékoknak fontos előhívó szerepük van ezen készségek és képességek kialakulásában!
A kis ikonokra klikkelve további információt tudhatsz meg az egyes területekről!