Leírás
Mi volt ma a suliban? – Beszélgetőkártya – Spiribuuu
“Mi volt ma a suliban? – Semmi!” – ismerős lehet a párbeszéd sok-sok szülő számára! Ez a 72 lapot tartalmazó beszélgetőkártya segíti elindítani és fókuszban tartani a szülő-gyermek párbeszédet az óvodában vagy az iskolában megélt eseményekről, élményekről. A kártyapakli olyan gondolatébresztő megkezdett mondatokat tartalmaz, mint például:
- Amit szívesen lefotóztam volna a mai napban…
- Ma alig vártam, hogy…
- Ma meglepődtem azon, nem számítottam rá, hogy…
- Amit kiradíroznék a mai napból…
- Bárcsak elég bátor lettem volna, ahhoz, hogy…
- Ma elegem volt abból, hogy…
A beszélgetőkártya által előhívott készségek és képességek:
A kártyák emojik és karakterrajzok segítségével játékos és szórakoztató módon segítik az érzelmek azonosítását. A kártyák oly módon lettek megalkotva, megrajzolva, hogy a képek a lehető legjobban kifejezzék a megkezdett mondat tartalmát, segítve ezzel az események felidézését, az asszociációt és az érzelem tudatosítását. A beszélgetőpakli segíthet a gyermek verbális kifejezőkészségének fejlesztésében is. Minden egyes kártya megdolgoztatja a gyermek memóriáját, hiszen vissza kell emlékeznie az aznapi eseményekre és egy olyat kell felidéznie, mely passzol a megkezdett mondathoz és a képen látható ábrához. Ez az asszociációs folyamat rendkívül hasznos az élmények tudatosítása szempontjából, egyúttal elősegíti a rugalmas gondolkodás fejlődését is. A kártyapakli egy nagyon praktikus kommunikációs segédeszköz, mely megkönnyíti a szülő-gyermek párbeszédet és pszichoszociális képességek erősítéséhez járulhat hozzá. Az egyes események átbeszélése során a szülőnek lehetősége nyílik arra, hogy elmondja a saját gondolatait és véleményét is a gyermek által mondottakról, így a beszélgetőkártya használata (a szülő-gyermek kommunikációjának segítésén túl) hasznos lehet a gyermek erkölcsi gondolkodásának formálásában is.
A “Mi volt ma a suliban?” beszélgetőkártyát – a címével ellentétben – nemcsak iskolás korú gyermekek számára, hanem akár már 4 éves kortól is bátran ajánljuk, a kérdéseket rugalmasan alkalmazva a kártya óvodásokkal is kitűnően használható.
Otthoni használaton túlmenően hasznos lehet még gyerekekkel foglalkozó szakemberek (pszichológusok, óvónők, gyógypedagógusok) számára az egyéni vagy csoportos beszélgetések beindításához.
Néhány tipp a játék használatához:
- a szülő is aktív részese lehet a játéknak, ha ő is húz lapot és a saját napjára, munkahelyi eseményekre vonatkozóan mesél az érzéseiről
- lehet passzolni is, ha a gyermek számára nem releváns, vagy nehezen értelmezhető egy kártya
- a játék időben és befektetett energiában jól skálázható, hiszen addig játszhatjuk, amíg jólesik
- ha a gyermek nem tud olvasni, akkor természetesen a szülő olvassa fel a húzott kártyát, illetve testvérek vagy csoportok esetén a gyerekek egymás kártyáit is felolvashatják
- egyes kártyáknál a gyermek válasza után további kérdéseket is feltehetünk az eseménnyel, témával kapcsolatban, így kialakulhat egy hosszabb párbeszéd is
- használhatjuk a “Miért érzed így / Miért gondolod így?” kérdést miután a gyermek megválaszolta a kártyán szereplő mondatot, ezzel is tovább segítve az okok azonosítását, a megélt érzelmek tudatosítását
- a beszélgetőkártyát nem csak óvodai vagy iskolai eseményekkel kapcsolatban használhatjuk, más programok átbeszéléséhez is kiváló segítőtárs (pl. hétvégi nagyszülői kiruccanás, osztálykirándulás, részvétel szülinapi zsúron).
Névtelen –