Az állatok szerepe a kisgyermekek fejlődésében
Nem véletlen, hogy a gyermekjátékok jelentős része előszeretettel jeleníti meg a különböző állatokat és formálja tematikáját az állatvilág köré. A gyerekek ösztönösen szeretik az állatokat, kíváncsiak rájuk, az állatok felismerése a legelső megszerzendő tudásuk közé tartozik. Sok gyermeknek lesz kedvenc állata, melyhez plüssfigura vagy más gyerekeknek szánt játék formájában tud kötődni.
Az állatok jelenléte a gyermek játékában több különböző területre lehet fejlesztő hatással. Bővülnek a gyermek általános ismeretei a világról és annak működéséről, fejlődnek az alapvető kognitív képességei és olyan fontos szociális készségei, mint például az empátia, gondoskodás. Az állatok ugyanakkor szerepet kapnak a gyermek mozgásának továbbfejlődésében is a gyermekkorban közkedvelt állatutánzó játékok, szerepjátékok során.
Ismeretek a világról
Az állatokról szerzett különböző információk begyűjtése általában a legelső megszerzett kis tudásuk közé tartozik a kisgyermekeknek. Az állatokkal való ismerkedés során a gyerekek képesek lesznek megkülönböztetni az egyes fajokat, megtanulhatják hol élnek, mivel táplálkoznak, mik a legfontosabb jellegzetességeik. A kisállattartás vagy akár a háztáji állatokkal való életforma sok olyan tapasztalattal és tudással ruházza fel a gyerekeket, melyek gazdagítják a világról való ismereteiket. Megértik, hogy az állatoknak is vannak saját igényeik, bioritmusuk, ők is különálló élőlények, entitások, saját érzelemvilággal és jellegzetes vonásokkal, szokásokkal.
Az állatokat képekkel vagy formákkal reprezentáló játékok hasonlóan tudják segíteni a róluk való tudás gyarapodását, a kedvenc plüssállatkától kezdve a formakirakókon vagy kifaragott faállatokon át az állatokról szóló társasjátékokig.
Kognitív területek
A kisbabák szókincsének megalapozását az állathangok utánzásának képessége is adja. Gondoljunk csak arra, mikor az anyukák ösztönösen kérdezgetik a totyogó babájuktól, „hogy nyávog a cica?”, „hogy sziszeg a kígyó?”, „hogy üvölt az oroszlán?”, így azt lehet mondani, hogy a beszédkészség fejlődésének egyik alapvető állomása is már az állatokhoz köthető.
Az állatokról szóló mesék a későbbiekben a fantázia, a memória és sok egyéb kognitív képesség előhívása mellett nagyban hozzájárulnak a kifejező készség és a szókincs gyarapodásához is.
Az állatokat megformáló különböző játékok pedig segítenek mind a megfigyelő képesség, mind a szín- és formafelismerő képesség fejlődésében is.
Szociális kompetenciák
A gyermekeket körülvevő állatok – legyen az játék vagy élő – nagyban hozzájárulnak a legfontosabb szociális kompetenciák alakulásához. Az állatok természetes módon hívják elő a kisgyermekek gondoskodó attitűdjét, a plüssállatok simogatása, „etetése”, hordozgatása nagyban hozzájárul a gyermek érzelmi fejlődéséhez. Az otthoni hobbiállatok tartásának köszönhetően a gyermek megtanulja, hogy rajta kívül mások is vannak a családban, akikről gondoskodnunk szükséges és akikért felelősséget vállalunk.
Az állatokról szerzett korai tapasztalatok alakítják a környezetünkről, állatokról való felelős gondolkodásunkat, így hozzájárulva a környezet- és állatvédelemmel kapcsolatos tudatos hozzáállásunkhoz.
Számos tanulmány bizonyítja, hogy az állatok pozitív hatással vannak a kisgyermekekre, közelségük, simogatásuk, a hozzájuk való kapcsolódás a kisgyermek számára megnyugtató, stresszoldó és szorongáscsökkentő hatással bír. Az állatok terápiás hatása is figyelemre méltó, sikeresen támaszkodhatunk rájuk például szociális nehézségekkel küzdő gyerekek esetében (pl. lovasterápia, kutyaterápia).
Mozgásfejlődés
Nem is gondolnánk, hogy az állatoknak még a gyermek mozgásfejlődésére is hatása van. Számos állatutánzó mozgással tudjuk ösztönözni a gyerekeket egyensúlyérzékük, mozgáskoordinációjuk továbbfejlesztésére. A gyerekek szívesen utánozzák az állatok különböző mozgásos jellegzetességeit, ilyen ismert mozgásforma például a rákjárás, a gólyalábon állás, a pókjárás, a békaugrás vagy a medve járásának utánzása. Ezek a játékos tevékenységek hozzájárulnak a különböző testrészek és az azokhoz kapcsolódó izomcsoportok összehangolt munkájához és a gyermek testtudatának fejlődéséhez, mozgáskultúrájának gazdagodásához.
A finommozgások tekintetében a gyermek első alkotásai, kreatív megmutatkozásai is legtöbbször az állatokhoz kötődnek, legyen szó állatos rajzokról, kifestőkről vagy akár gyurmából megformált csigáról, kígyóról.
Állatok és játékok
Evolúciós egyedfejlődésünk során végig együtt éltünk az állatvilággal, mely a civilizáció hatására mára jelentősen átalakult és bizonyos mértékben el is szakadtunk attól. Az állatokat megjelenítő játékok ezt a szakadékot segítenek betölteni és a gyerekek azon ösztönös igényét kielégíteni, hogy az állatok közelségében legyenek és természetes kíváncsiságukból eredően minél többet megtudjanak róluk és ezáltal a világról.
A Játékpszichológia kínálatában számos állatos játék található a bébijátékoktól kezdve a kirakókon át az állatos témájú társasjátékokig. Nézd meg őket a fenti képre kattintva!
A felfedező, tudományos termékeink között a kisebbek számára tervezett, kedves, jól használható eszközöket találhatsz, melyek kifejezetten a természethez, állatokhoz kapcsolódóan segítik felfedezni a körülöttünk lévő világot.
A Kincsesláda kategóriái közül ajánljuk figyelmedbe az olyan kreatív, alkotó eszközöket, melyek segítségével a gyerekek különféle állatokat tudnak megformálni, megjeleníteni.
Ildikó Bachrach
2022.12.03. @ 14:32
Felnőttkorban is lehet fejleszteni játékokkal a memóriát, ha ez kimaradt a gyerekkorbol?
Vagy a szókincset?
Illés-Rigó Beáta
2022.12.03. @ 14:48
Kedves Ildikó! Tanulni, fejlődni mindig érdemes és hasznos, legyen szó akár a memóriáról vagy a szókincsről, még akkor is, ha ezek a gyerekkorban kevesebb hangsúlyt kaptak. 🙂