Leírás
Szőnyeg készlet programozás tanuláshoz
Ismertető
A programozás világába történő bevezetéshez gyakran olyan feladatot használnak a pedagógusok, melynek során a gyerekeknek egy szereplőt (robot, róka, stb.) egyik pontból egy másikba kell eljuttatniuk helyesen összerakott utasítások segítségével. A népszerű BeeBot robot méhecskét például számos óvodában és iskolában használják az irányok gyakorlásához, illetve a programozás alapismereteinek elsajátításához.
Hazánkban a “Méh-Ész” Országos logikai versenyen is egy méhecskét kell a versenyzőknek eljuttatnunk a kezdőpontból a kijelölt ponthoz különböző akadályokon keresztül. Az ilyen típusú feladatok rendkívül hatékonyak a programozás alapjainak megértéséhez, az algoritmikus gondolkodás gyakorlásához, hiszen a gyerekeknek helyes utasítássorozatot kell létrehozniuk egy adott cél elérése érdekében.
A Learning Resources egy kiváló szőnyeg készletet tervezett, mely éppen az ilyen feladatokat segít megoldani a valós térben, így a gyerekek a saját testükkel is képesek megtapasztalni a lépések szabályszerűségeit, a kódolás szekvenciális jellegét. A gyerekek számára gyakran nehézséget jelent megérteni, hogy a programozás során nem a saját, hanem a szereplő (robot, róka, stb.) szemszögéből kell a kódsort összeállítaniuk. Például a feladatlapon a balra lépés éppen attól függ, hogy a robotunk milyen irányba áll, nem pedig a mi bal kezünk irányát jelenti. A szőnyeg készlet szuper lehetőséget teremt az ehhez hasonló elvonatkoztatások megértéséhez, hiszen vizuálisan és kinesztétikusan (fizikailag) is megtapasztalja a gyermek, mit jelent a robot szemszögéből gondolkozni.
A készlet tartalma:
- 20 darab szőnyegelem
- 20 darab kétoldalú kódoló kártya
- kiegészítő elemek: két robot, két nyíl, két X jel, két fogaskerék jel, két rugó jel
Néhány játéktipp a készlet használatához:
- Egyszerű kódolás: építsünk össze egy útvonalat a szőnyegekből. Helyezzünk el egy start és egy cél szimbólumot is. A feladat: a kódoló kártyákból építsünk össze egy olyan kódsort, melynek segítségével bejárható a kirakott útvonal. Ezután a gyermek járja is be az útvonalat a kódsor alapján, hogy megtapasztalja az utasítások eredményét.
- Páros játék: helyezzük el a szőnyegeket 4×4-es alakzatban. Rakjunk egy induló nyilat az egyik sarokba, majd véletlenszerűen helyezzünk el rugó, robot és fogaskerék elemeket. Az egyik játékos a kódoló kártyákkal próbáljon meg olyan kódsort alkotni, melynek végrehajtásával a másik játékos össze tudja szedni a szétszórt elemeket a 4×4-es táblán.
- Időzítés: a fenti játékmódokat nehezíthetjük időzítő bevezetésével is vagy versenyezhetünk, hogy ki tudja minél gyorsabban megoldani a feladatokat.
- Az “X” jel használatával tovább bonyolíthatjuk a feladatokat, hiszen ekkor a 4×4-es pályán úgy kell megoldani az útvonal építését, hogy az “X” jelet ki kell kerülni.
A készletet 5 éves kortól ajánljuk otthoni és intézményi (óvodai, iskolai) használatra egyaránt a logikus gondolkodás és a problémamegoldó képesség fejlesztéséhez!
Tudtad a Learning Resources-ról?
Az amerikai Learning Resources 1984 óta folyamatosan gyártja a jobbnál jobb játékait, mára az innovatív, egyedi tervezésű fejlesztőjátékok jeles képviselőivé váltak. A Learning Resources különösen nagy hangsúlyt fektet a játékok tervezése során a STEM készségekre (Science, Technology, Engineering, Matematics), így olyan játékok hagyják el a cég gyárait, melyek segítik a gyermekek számolással, mennyiségek értelmezésével, problémamegoldással és logikus gondolkodással kapcsolatos képességeinek fejlődését.
Értékelések
Még nincsenek értékelések.